Competències Bàsiques
La dimensió de la memòria històrica fa referència a coneixements i habilitats que ajuden l’alumne a desenvolupar la consciència que li permeti construir la seva historicitat i la del seu entorn, com a conseqüència de la comprensió de les relacions entre passat, present i futur, així com les de simultaneïtat en un mateix moment històric. La dimensió geogràfica permet que l’alumne s’apropiï dels espais i medis on desenvolupa la seva vida quotidiana, els apreciï i s’hi identifiqui territorialment i culturalment. La dimensió cultural i artística implica desenvolupar una mirada atenta, oberta i crítica per interpretar i gaudir del fet artístic i cultural, i saber-lo relacionar amb diferents contextos socials, geogràfics i històrics. Finalment, la dimensió ciutadana recull les competències que afavoreixen la construcció del compromís personal, el pensament crític i les habilitats necessàries que contribueixin a l’assoliment d’una societat més lliure, justa, equitativa i cohesionada. Aquestes quatre dimensions estan relacionades entre si i, com més lligams es puguin establir entre elles, més s’afavorirà un aprenentatge significatiu i rellevant que garanteixi una bona formació dels joves i la superació d’una visió estrictament disciplinària i compartimentada del coneixement.
Dimensió històrica
Competència 1
Analitzar els canvis i les continuïtats dels fets o fenòmens històrics per comprendre’n la causalitat històrica
Competència 2
Aplicar els procediments de la recerca històrica a partir de la formulació de preguntes i l’anàlisi de fonts, per interpretar el passat
Competència 3
Interpretar que el present és producte del passat, per comprendre que el futur és fruit de les decisions i accions actuals
Competència 4
Identificar i valorar la identitat individual i col·lectiva per comprendre la seva intervenció en la construcció de subjectes històrics
Dimensió geogràfica
Competència 5
Explicar les interrelacions entre els elements de l’espai geogràfic, per gestionar les activitats humanes en el territori amb criteris de sostenibilitat
Competència 6
Aplicar els procediments de l’anàlisi geogràfica a partir de la cerca i l’anàlisi de diverses fonts, per interpretar l’espai i prendre decisions
Competència 7
Analitzar diferents models d’organització política, econòmica i territorial, i les desigualtats que generen, per valorar com afecten la vida de les persones i fer propostes l’actuació
Dimensió cultural i artística
Competència 8
Analitzar les manifestacions culturals i relacionar-les amb els seus creadors i la seva època, per interpretar les diverses cosmovisions i la seva finalitat
Analitzar obres d’art i fotografia de reportatge que introduexi el tema històric
Competència 9
Valorar el patrimoni cultural com a herència rebuda del passat, per defensar-ne la conservació i afavorir que les generacions futures se l’apropiïn
Competència 10
Valorar les expressions culturals pròpies, per afavorir la construcció de la identitat personal dins d’un món global i divers
Dimensió ciutadana
Competència 11
Formar-se un criteri propi sobre problemes socials rellevants per desenvolupar un pensament crític
Competència 12
Participar activament i de manera compromesa en projectes per exercir drets, deures i responsabilitats propis d’una societat
Competència 13
Pronunciar-se i comprometre’s en la defensa de la justícia, la llibertat, la igualtat entre homes i dones , la coeducació i la mira del paper de la dona a la República, guerra i postguerra
Objectius
La voluntat expressada al punt anterior es concreta en els següents objectius que donen cos i orientació al programa:
Contribuir a la investigació, a la difusió i a la reflexió entorn dels fets històrics del segle XX, posant un especial èmfasi en els períodes de la Segona República, la Guerra Civil i el Franquisme.
Recuperar la memòria històrica local i de la comunitat educativa participant a l’Institut Aprendre a realitzar treball de camp, entrevista i investigació.
Potenciar la redacció i lectura històrica. I des d’art l’il.lustració d’algun poema
Restituir la dignitat de les víctimes i la denúncia dels dels períodes bèl.lics i violents de la història de la humanitat per tal que no es repeteixin
Educar sense rancúnia, revenja o victimisme sinó amb un coneixement més objectiu de la veritat
Recollir el testimoni de la darrera generació de ciutadans que van viure aquests períodes mitjançant l’entrevista.
Promoure una reflexió àmplia i una revisió històrica sobre aquests temps i aquests fets dins del marc curricular de 4art d’ESO i 2n de Batxillerat en l’assignatura d’Història.
Encabir en totes les matèries possibles un petit racó dins l’ampli currículum del curs a la memòria
Potenciar la recollida de testimonis orals, escrits, impresos, fotogràfics i d'objectes que aportin coneixement i vivències dels temps passats i que serveixin per fer de contrapunt i aportar valors a les generacions actuals.
Crear una comunitat educativa més cohesionada, solidària i respectuosa amb la llibertat, la democràcia i els drets de les persones a partir del coneixement de la memòria històrica.
Aportar una visió nova a la societat actual i contribuir a repensar els valors i costums propis d'una societat consumista i individualista a partir dels valors de l'esforç i la superació personals i socials, la solidaritat i el compromís amb la comunitat.
Fer adonar als alumnes la sort que tenen de viure amb llibertat i pau
Comparar i contrastar mitjançant l’entrevista oral les diferents maneres de viure, vestir, alimentar-se, disfrutar de l’oci, etc entre generacions.
Arxivar i preservar al Centre aquests racons de la memòria per què se’n pugui fer ús i es pugui treballar amb més documentació en un futur.
Continguts
(veure a Racó de la memòria, Més enllà de la frontera, Espais de la memòria i Setmana creativa)Criteris d'avaluació
(veure a Racó de la memòria, Més enllà de la frontera, Espais de la memòria i Setmana creativa)
Connexions amb altres matèries:
Matemàtiques
Representació gràfica de seqüències temporals.
Orientació i interpretació de l'espai. Lectura d'escales gràfica i numèrica. Elaboració
i lectura de gràfics.
Ciències de la naturalesa.
Identificació dels elements del paisatge, dels
recursos naturals i de l'impacte de l'activitat humana sobre el medi.
Ciències socials, geografia i història
Valoració de la necessitat de
preservar i donar a conèixer la memòria històrica.
Llengües
Producció de textos orals, escrits
i audiovisuals per comunicar i compartir idees i coneixements. Difondre la
memòria història des d’un punt de vista
descriptiu i si s’escau reflexiu.
Tecnologies
Ús d'instruments TIC amb tècniques
per dibuixar, mesurar i calcular. Anàlisi dels diferents instruments bèl.lics i
de repressió utilitzats en els camps de concentració. Lectura d'escales gràfica i numèrica.
Educació física
Orientació i interpretació de
l'espai.
Filosofia
Lectura i reflexió sobre textos referents a la memòria
històrica de pensadors que abasten els períodes especificats.
Religió
Reflexió i valor ètic de la lluita per la dignitat, el
sofriment i sobrevaloració de l’esforç humà que van suposar totes aquestes
històries.
Artístic
Exposicions, representacions, composicions, creacions sobre
el record històric i biogràfic.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada